Mladi i kocka

Svedoci smo ekspanzije igara na sreću koje su u početku uzbudljive, ali ubrzo mogu prerasti u strast koja se ne može kontrolisati i koja može da prouzrokuje brojne probleme.

Zašto je tako lako razviti zavisnost od kockanja?


“Jednostavno rečeno, naši mozgovi su dizajnirani na način da traže nagrade”, objašnjava dr Sajrus Abasijan, specijalista za bolesti zavisnosti u Najtingejl bolnici u Londonu. “Ta nagrada, kaže on, dolazi u oblika dopamina, hemikalije u mozgu koja čini da nam bude lepo. Kada se kockamo i kada dobijemo, naš mozak nam daje emotivnu nagradu. „Kada ljudi postanu zavisni dolaze u stanje kada normalne aktivnosti ne donose nagradu i onda je kocka jedina koja donosi sreću toj osobi”, kaže doktor.

Situacija u Srbiji


Situacija u Srbiji je najblaže rečeno alarmatna. Prema podacima SZO 300000 građana Srbije je zavisno od kockanja! Takođe, naša zemlja je na drugom mestu po broju kladionica po glavi stanovnika! Ima ih na svakom ćošku, a posebno zabrinjavaju one koje se nalaze blizu škola, kakvih je samo u Beogradu preko 30. U Zakonu o igrama na sreću navodi se da udaljenost kladionice od zgrade obrazovnih ustanova (osnovnih i srednjih škola) ne može biti manja od 200 metara, međutim realnost nije baš takva.
Među mladima između 18 i 26 godina, svaka četvrta osoba ima problem sa kockanjem. Pre nekoliko godina, istraživanje centra Život nije igra pokazalo je da je 26 odsto od 720 ispitanika u tri osnovne i tri srednje škole u Novom Sadu kocka, od kojih šest odsto spada u kategoriju patoloških kockara. Polovina onih koji kockaju prvi susret sa ovim porokom imali su između 10 i 14 godine i to najčešće u kladionici.

U čemu je problem?


Uzroci su mnogi, kako bi pobegli od životnih problema, da lako zarade novac, da impresioniraju svoje vršnjake, da steknu više prijatelja, da budu u centru pažnje, da bi prevazišli usamljenost, dosadu itd. Ono što je sigurno jeste da promocija kocke u velikoj meri doprinosi stvaranju novih kockara. Brojni popularni influenseri, koje u najvećoj meri prate mladi, su plaćeni da putem prenosa uživo na svojim YouTube kanalima promovišu igre na sreću i to prikazivanjem astronomskih suma novca, koje su lažne. Oni braneći svoje lične interese demantuju njihov uticaj na mlade, ali on je, nažalost, neminovan. Pored toga, kladionice se sponzorišući muziče spotove mladih pevača, kao i sportske timove, predstavljaju kao pozitivne kuće, u kojima su mladi dobrodošli.